Want to share this Foto on another web-site or blog?

Paste one of the following lines in to your site, blog or profile page..

Script:

HTML (for myspace, bebo etc):

BBCode (for message boards/forums):
[ View the Fotopage entry | View the complete Fotopage ]



Mail this Foto to a friend



Next >
[ View the Fotopage entry | View the complete Fotopage ]


Thursday, 28-Jul-2005 00:00
Pondok Batu Kikir
Ini lagi satu rakaman dari digital camera Aswanjaya di Pondok Batu Kikir atau sekarang dikenali Kolej Islam Majiddiah. Kolej ini ( rumah lama) tak jauh dari Teratak Zaaba di jalan besar Batu Kikir- Bahau. Kami waktu itu dalam mencari bahan untuk projek membukukan ulama silam Negeri Sembilan. Sila layari laman web kami http://groups.yahoo.com/group/ulama untuk membaca beberapa riwayat hidup ulama yang berjasa di negeri ini.

Bersyukurlah kita kerana masih dibekali iman dan Islam. Kalau kita tak ada dua perkara itu maka rugilah kita kek dunio yang fana' ini. Kok ado yang belum rajin sombahyang, sembahyang pun macam tengok jorek sial ( jerat sial)- ontah kono ontah tidak, elok bona muasabah diri. Den ni orang ko atau bukan orang !! kalau jenis orang bukan orang, hantu bukan hantu- apo nak jadi ekau tu jang... abihkan bogheh yoo. Kek dunio nyusahkan orang nanti dah matipun nyusahkan orang yang tinggal yoo. Mano taknyo, kito kono mandi-kapan dan sembahyangkan. Lopeh tu kona pulak pikul bawak ko kubur, gali kubur pun satu hal jugak. Sekarang ni nak cari budak bujang gali kubur bukan sonang, sumo dah kojo kilang. Tinggallah atuk-atuk kek kampung yang tongah sakit lutut dan belikek.

Sebab itu, kito kena hormat dan jadikan ulama sbg panduan dan sahabat. Jangan buruk sangko dan tak ambek poduli kek orang alim kito. Dio yang mengajar kito ngaji- alif togak wau bengkok, dah pulak tu maso nak baco talkin nanti suruh jugak dio baco talkin. Kok awak tu tikus kan sonang, bilo dah termakan racun lalu masuk colah-colah almari- mampuih kek situ. Bilo dah membusuk, buang kek somak mano-mano. ingatlah kek Tuhan sikit yo!


© Pidgin Technologies Ltd. 2016